Математически и количествени методи

ПРОГНОЗИРАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ С ПОМОЩТА НА ИЗКУСТВЕНИТЕ НЕВРОННИ МРЕЖИ

Маруся Иванова - Стопанска академия "Димитър А. Ценов"
Получена: 16 юни 2022
Ревизирана:
Публикувана:
Сваляния: 0
Търси по JEL таг 0
Книжка 6/2005
JEL M31 C45 C52 C12

Резюме

Направен е опит за въвеждане в същността и методологията на изкуствени невронни мрежи (ИНМ) в маркетинга. За да се очертаят ползите от тяхното аналитично приложение в маркетинговия мениджмънт, се демонстрира решаване на прогностичен проблем чрез прилагане на един от най-широко използваните типове ИНМ – многослойните невронни мрежи с обратно разпространение на грешката. При анализа са използвани данни за продажбите на четири български марки от сектор бързооборотни стоки. Динамичните редове са изследвани за наличие на вариация, отдалечени случаи и нестационарност, тъй като тези характеристики на данните могат значително да повлияят върху прецизността на прогнозите. Доказва се, че ИНМ осигуряват по-прецизни прогнози в сравнение с конвенцио- налните методи ARIMA и експоненциално изглаждане.

Изисквания за публикуване

Моля, запознайте се с изискванията, преди да продължите

Виж