ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ОБЩЕСТВЕНИТЕ НАГЛАСИ И БОРСОВАТА ДИНАМИКА НА СТРАНИТЕ ОТ ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА

Резюме
Анализирана е връзката между динамиката на капиталовите пазари на България, Хърватия, Гърция, Словения, Турция, Румъния и Македония и обществените нагласи, изразени чрез индикаторите за инфлационни очаквания, потребителско и бизнес-доверие за периода 2005-2015 г. Получените резултати от теста за причинност по Грейнджър поставят акцент върху взаимодействието между бизнес-доверието и капиталовите пазари, като посоката му зависи от степента на развитие на пазара. При по-развитите пазари на Турция, Гърция и Хърватия зависимостта е в унисон с допусканията на хипотезата на ефективните пазари (ХЕП) и е по линията на влияние „бизнес-доверие – капиталов пазар". Обратната зависимост се наблюдава при по-слаборазвитите пазари на България, Македония, Румъния и Словения. Освен като израз на неефективност според ХЕП и теорията на реалните бизнес-цикли това би могло да се разглежда и като предпостав- ка за усилване на негативните пазарни трендове и внасяне на нестабилност на пазара в условията на криза.