УСЛУГИТЕ, ЧОВЕШКИЯТ КАПИТАЛ И МОДЕЛЪТ “РАЗХОДИ - ПРОДУКЦИЯ”
Резюме
Въпросът за човешкия капитал има важно значение за извършването на реформите в България. Във връзка с това в статията се акцентира върху следните проблеми: моделът “разходи–продукция” е приложен в сферата на услугите с цел да се разкрие по-пълно ролята им за формиране на човешкия капитал. Това позволява задълбочено да се изучи структурата на системата “услуги” и връзките й с други системи на обществото; вътрешните връзки в сектора “услуги” са обвързани с междуотрасловите връзки под формата на разширен модел “разходи–продукция”. Това дава възможност да се определят материалните продукти, необходими за нормалното функциониране на всяка подсистема на услугите; за изследване на тези модели се прилага размерностният анализ. Установена е размерността на участващите в системата “услуги” елементи; материалните продукти, необходими за нормалното функциониране на системата “услуги”, са разделени на два вида в зависимост от начина на тяхното потребление при извършването на услуги – еднократно или многократно.