ПРЕХОДЪТ КЪМ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА В КОНТЕКСТА НА ПРОБЛЕМА ЗА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА
Резюме
Анализиран е преходът към пазарна икономика и отражението му върху нейната конкурентоспособност. На тази основа са изведени две стратегии на пазарната реформа: първо, ориентирана към увеличаване на конкурентоспособността; второ, преразпределителна, причиняваща намаляване на конкурентоспособността поради забавено изграждане на адекватно действащи пазарни институции. Направен е сравнителен анализ на последствията от прилагане на преразпределителната стратегия в България и на конкурентно ориентираната стратегия в Унгария. Определени са условията и предпоставките за трансформиране на преразпределителната в конкурентно ориентирана стратегия и на тази основа са очертани три сценария за перспективите на пазарната реформа в България – оптимистичен, песимистичен и реалистичен.