ФАКТОРИ ЗА ТЪРГОВСКИТЕ ДЪЛГОВЕ НА ФИРМИТЕ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РЕДУЦИРАНЕ НА МЕЖДУФИРМЕНАТА ЗАДЛЪЖНЯЛОСТ
Резюме
Разгледани са основните теоретични постановки за финансирането на фирмите с търговски кредит и са представени резултати от емпирично изследване по метода на множествен регресионен анализ на факторите, влияещи върху нивото на търговска задлъжнялост на българските нефинансови предприятия. Конструирани са модели, тествани за две последователни години, отделно за МСП и големите предприятия, което позволява отчитането на различията между тях, в т.ч. по отношение на достъпа до институционално финансиране, в качеството на мениджмънта и т.н. Основните резултати, установени при изследването, са, че тър- говският кредит е субститут на институционалното кредитиране и че фир- мите задлъжняват към други фирми, за да финансират собствените си търговски вземания и да хеджират риска по тях. Това заедно с рисковото управление на финансовата структура при МСП е предпоставка за формиране на вериги от просрочени задължения. Формулирани са също възможности за намаляване на междуфирмената задлъжнялост и регули- ране на нейния размер в бъдеще.