КОНЦЕПЦИЯТА “ЕВРОМАРКЕТИНГ” И ПРЕПОРЪКИ КЪМ БЪЛГАРСКИТЕ ИЗНОСИТЕЛИ

Резюме
Политиката на ускорена евроинтеграция поставя все по-остро и в конкретни измерения въпроса за динамизиране на българския износ и превръщането му във фактор на икономическия растеж. Българските производители и износители не биха могли да се възползват от предимствата на разширения достъп до пазара на Европейския съюз, ако не познават спецификите на бизнес-средата в ЕС и изискванията на т.нар. европотребител. Анализирани са основните фактори на бизнес-обкръжението в ЕС и са дадени насоки за усъвършенстване на маркетинговата дейност на българските фирми, които се стремят към установяване на трайно присъствие на пазара на Съюза. Препоръките към тях се базират на конкретно маркетингово изследване, в чието провеждане участва авторът на статията, и на уроците на Питър Дракър от американския експортен бум. Решенията със стратегически характер от страна на експортноориентираните фирми се свеждат до избор на метод за излизане на пазара на ЕС, търсене на възможности за финансиране на експортната дейност и налагане на конкурентни предимства. От страна на държавата се изисква ясна стратегия за стимулиране на експортно- ориентираните производства, създаване на адекватна маркетингова инфраструктура с изградена информационна мрежа и институционална рамка и съдействие при прилагане на принципите на “евромаркетинга”.