ИЗСЛЕДВАНЕ НА СТРАТЕГИИТЕ НА БЪЛГАРСКИ ЗЕМЕДЕЛСКИ СТОПАНСТВА
Резюме
Представено е емпирично проучване на стратегиите на зърнопроизводители и пчелари от Русенска област. То констатира и за двата отрасъла сравнително ниската степен на стратегическа ориентация към техните пазари (клиенти), съюзници и конкуренти, като основният стремеж е усвояване на субсидии. Тактическият им инструментариум се основава на продукти с ниска добавена стойност (суровини). Слабо е използването на правнозащитени интелектуални продукти и иновации с пазарна насоченост, респ. и постигнатата степен на диференциация. Субсидирано се закупуват средства и технологии за намаляване на себестойността на производството, а пласментът на продукцията е чрез посредници (търговци на едро и дребно) на неорганизирани пазари. Не се използват възможностите на онлайн пазарите и на организираните пазари за хеджиране и намаляване на риска. Установява се насоченост към разходни подходи на ценообразуване и пасивна ценова политика на нестабилни суровинни пазари. Констатирано е, че зърнопроизводителите от Русенска област печелят повече в сравнителен план спрямо пчеларските стопанства не само защото са по-субсидирани, но и защото имат по-добра пазарна ориентация и по-голяма степен на интеграция и диверсификация, респ. по-успешна стратегическа насоченост.